Hemmasittare
Vi stärker individer och motverkar framtida utanförskap
Alla barn och unga har rätt att få grundförutsättnin-gar till ett bra och självständigt liv - egenförsörjning. Tyvärr är vägen dit inte alltid enkel! I Sverige har vi idag en växande utmaning med hemmasittande ungdomar. Dessa individer saknar ofta ett socialt sammanhang och går till stora delar miste om den utbildning som ska utgöra grunden i deras framtida liv.
Vi har utvecklat en egen modell, Framtidsmodellen, vars målgrupp är ungdomar som är aktuella för socialtjänsten, ungdomar som har det lite struligt i livet och där skyddsfaktorn utbildning behöver stärkas.
Ett gemensamt mål
När en ungdom har utbildningsproblematik är många intresserade av att lösa problematiken, socialtjänsten har utbildning som en av sina absolut viktigaste skyddsfaktorer och skolan har sitt kunskapskaps och värdeuppdrag. Även hälso och sjukvården, rättsväsendet m.fl har skyddsfaktorn utbildning som avgörande då sambandet mellan misslyckad utbildning och t.ex. andt-problematik samt psykisk ohälsa är starkt. I Framtidsmodellen utgör skyddsfaktorn utbildning en enande kraft och blir ett gemensamt mål som möjliggör för varje aktör att även fortsättningsvis vara expert på sitt område. Framtidsmodellen har ungdomen i centrum och öppnar dörren till samverkan i praktiken.
Hjärtat i Framtidsmodellen
I Framtidsmodellen är ungdomen delaktig utifrån sin förmåga och ”chef” i processen, vilket stärker möjligheten till en lyckad insats. Modellen utgår från:
- Barnkonventionen artikel 3, där barnets bästa ska beaktas i alla beslut som rör barnet
- Vetskapen att skyddsfaktorn utbildning är avgörande för ungas framtida egenförsörjning.
Begreppet utbildning definieras utifrån ett framtidstroperspektiv:
- Att vara i utbildning är när ungdomen får ny kunskap eller ökar kompetensen inom något som i slutändan kan leda till egenförsörjning.
I mötet med ungdomen:
- Relation – Relationen till ungdomarna är grunden till framgång. Att hitta vägar att bygga och behålla relation är helt avgörande.
- Höga realistiska förväntningar – Tro att ungdomen kan! Att sätta höga förväntningar utifrån varje ungdoms förutsättningar är en självklarhet. Att se individen och locka fram “vilande” förmågor är vuxnas jobb. Oftast klarar ungdomarna mer än både omgivningen och de själva tror!
- Håll ut stå kvar – På resan kommer det komma bakslag. Vuxna tydliggör redan från början att vi tillsammans fortsätter arbetet framåt även när det för stunden är motigt.
Fokus på helheten
Ett utbildningsmisslyckande beror ytterst sällan på en enskild faktor. Ofta har flera viktiga skyddsfaktorer i ungdomens liv sammanflätats i en sorts misslyckandets näringsväv. I Framtidsmodellen stärker vi kontinuerligt viktiga skyddsfaktorer som alla påverkar ungdomens livssituation. Det gemensamma målet är dock att i så hög grad som möjligt återaktivera skyddsfaktorn utbildning och skapa förutsättningar för framtida egenförsörjning.
Vid uppstart samt vid behov skannas sömn, motion, kost, utbildning, vårdnadshavare, relationer & kompisar, fritid samt ungdomens psykiska och fysiska förutsättningar. Skanningen utgör ett planeringsunderlag för det fortsatta arbetet samt ger ett utgångsläge som enkelt kan jämföras med ny data längre fram.
Vikten av att få lyckas!
Varje dag gör vi i praktiken skillnad för ungdomar som behöver framtidshopp då allt känns som tuffast. När individen får uppleva känslan av att lyckas och själv inser att hen besitter förmågor, kunskap och kompetens som kan öppna nya vägar i livet, det är då det vänder! Att få lyckas ger självkänsla och självförtroende och för oss som utvecklat och praktiskt arbetat med Framtidsmodellen är det tydligt att förändring på riktigt kommer först när individen själv vill och vågar lyckas!
När vi kan vara ett stöd i ert arbete:
- När ni som socialtjänst söker en insats inriktad på att skapa framtidstro hos ungdomar vilka behöver extra stöd samt en knuff i rätt riktning
- När ni är flera aktörer som söker ett praktiskt fungerande arbetssätt för samverkan!
- När ni har ett pågående samverkansinitiativ och vill ha inspiration och input kring hur arbetet kan utvecklas!
Föreläsningar
Ibland kan inspiration i vardagen vara precis det som behövs för att komma i gång med arbetet. Vill du veta mer om våra föreläsningar?